Mijn eerste trip en stageweek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu Mijn eerste trip en stageweek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu

Mijn eerste trip en stageweek!

Door: Carly

Blijf op de hoogte en volg Carly

23 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Reisverslag 2

Het is weer zover voor een tweede reisverslag! Over de afgelopen dagen heb ik veel te vertellen! Vorige week ben ik gebleven dat ik zaterdags op trip zou gaan.

Om 8 uur melden bij SuForYou kantoor. Met 16 meiden, 1 chauffeur en 2 gidsen op naar BigiPan. Onderweg zijn we gestopt in Groningen, hoofdstad van district Saramacca. Hier zijn in de 18de eeuw Nederlandse boeren uit Groningen naar toe gegaan om een nieuw bestaan op te bouwen. Na een rondleiding en het bezoeken van monumenten hebben we onze weg naar Bigipan vervolgd. Tijdens de rit gaf de gids aan te stoppen, want hij zag een luiaard. De gids heeft het beestje gepakt en zodoende mochten wij op de foto! Erg leuk om te zien.
Na 5 uur rijden aangekomen bij het water, moesten we alle spullen overladen en in houten bootjes gaan. Van de Nickerie rivier moesten we richting Bigi Pan. Hier zijn we door middel van een gemaakt brug met de boot overheen gekomen. Hoe doen ze dat; eerst stapt iedereen uit, neemt de boot een enorme aanloop, en vaart zo hard mogelijk die brug op. Op dat moment moet iedereen mee duwen om hem over het hoogste punt te krijgen, hierna glijdt hij weer naar beneden en kun je instappen. Tijden deze rit een hoop gezien, zoals termieten, buikarend, leguaan, vliegende vissen en reigers. Maar helaas zijn we ook tegen een boomstam gevaren waardoor we een gat in de boot hadden. Deze vulde zich ontzettend snel. Dus wij met flesjes en kannen het water er uit halen. De gids maar lachen en zeggen dat we niet zinken.
Aangekomen bij een groot meer, waar allemaal houten 'huizen' staan. Waar een zonnedek was en hangmatten hongen. Hier kregen we onze lunch, ondertussen was het half 5 's middags. Deze lunch bestond uit bami met kip. Na het eten lekker in zon gelegen. In deze tussentijd is het bootje met klei gemaakt. Uurtje hierna zijn we met de boot richting de Flamingo's gevaren. De lucht werd al donker, dus voor de zekerheid had ik mijn poncho mee! Bijna waren we bij de flamingo's, ohja vliegen ze weg.... Dus wij weer doorvaren en dit gebeurde tot 3 keer toe! Dus we hebben de flamingo's niet van heel dichtbij gezien. Tot overmaat van ramp begon het ook nog te regenen! Ik fijn mijn neon groene poncho aan, wat een mooi gezicht.
Weer aangekomen op onze verblijfplaats, Saoto gegeten. Na het eten hebben we ons klaar gemaakt voor de Kaaimannentocht. Dus lange kleren aan, veel antimuggen spul smeren en haren los. Wanneer je in het donker met je zaklamp schijnt en net boven het water rood reflecterende ogen ziet, is het een kaaiman. De gidsen gingen het water in, dit is ongeveer 1m diep. Wij ondertussen tientallen bloedtransfusies ondergaan door de muggen. En ja hoor ze hadden er een gezien. Met stok en touw hebben ze een hem kunnen pakken. Deze kaaiman meegenomen naar ons oord, waar we hem konden vasthouden en bekijken. Hij was ongeveer 1.5m groot, erg zwaar. Hierna nog kletsen, kaarten en naar de sterren kijken.
Om 8 uur stond het ontbijt klaar. Roerei, gekruide knakworsten, broodje met kaas, javaanse kokosbrood en bakabana (gebakken banaan). Hierna zijn we naar de modderpoel gevaren. Lekker in de zon! Wanneer je uit de boot stapte, zakte je tot aan je navel in de modder! Via boomstammen bij het 'echte modderbad' aan gekomen. Ontzettend gaaf! Het voelde als klei. Eerst een modder gevecht gedaan, hierna lekker relaxen, beetje zwemmen in de modder en rond gesjokt. Nog erg vermoeiend. Na een tijdje zijn we in de stroming van de rivier gaan liggen, om schoon te worden en terug naar het oord. Hier nog even zonnen en hebben we nog een lunch gehad, rijst met gefrituurde kip en groente. Afscheid genomen en rond 1 uur met de boot richting de bus. Ondanks het insmeren ben ik deze dag erg verbrand. Aangekomen in de bus terug richting Paramaribo. We zijn eerst door Nieuw Nickerie gereden en gestopt bij een Hindoestanen moskee. Je slippers uit en naar binnen. Ik mooi foto's maken en rondlopen, nu bleek er een lijn op de grond te staan, waar je alleen achter mocht als je nog geen vlees op zou hebben. Zodoende kwam er een man naar mij toe om te vragen of ik Vegetarisch was, ik zo nee net nog kip op. Dus moest Carly snel achter de lijn vandaan. Ik wil direct naar de uitgang lopen, dit was al helemaal verkeerd. Ik moest via een andere ingang naar buiten en om het gebouw lopen om weer naar binnen te mogen. Ik dat maar doen, schaam schaam. Na de sanitaire voorziening te hebben gezien, weer terug de bus in. Door naar Wageningen gereden. Een plaats in district Nickerie. Om half 8 's avonds bij het kantoor van Su4you aangekomen, taxi gebeld en snel naar huis. Lekker gaan douche, hierna mijn ontzettend rood hoofd en schouders ontdekt. De blaren staan er net niet op. Proberen te slapen want morgen heb ik mijn kennismakingdag op stage om 8 uur.
Erg vriendelijk ontvangen en een tenue gehaald. Er zitten ongeveer 35 patiënten die gemiddeld een week verblijven. De meest voorkomende problematieken zijn vooral Diabetes en hoge bloeddruk. Aangezien mijn gesprekspartner er nog niets was ben ik maar mee gaan helpen. Ik heb medicatie uitgedeeld, wat ontzettend moeilijk was. Je moet namelijk de namen voorlezen.... dit zijn geen gemakkelijke namen! Hozomioanoo, Miamotzotozou (zo iets). Wel erg beleeft allemaal. 'Dankjewel zuster'. Hierna heb ik iemand geholpen met het verzorgen van een wond. Dit stonk ontzettend en er zaten allemaal kleine vliegjes rond de wond. Na even misselijk te zijn geweest, ging het wel weer. Rond 10 uur naar een ander ziekenhuis gegaan, voor een echo en twee röntgenfoto's. 2 uur verder ben ik gaan eten. Ik kreeg te horen dat er geen vaste pauzes zijn, je eet wanneer je tijd hebt. Tussendoor nog wat klusjes gedaan. Rond half 3 een gesprekje. Om kwart over 3 naar huis gegaan. Snel even pinnen, de koers staat nu op 7.5. Hierna even de Chineese winkel ingeschoten voor boodschappen. Skype, douche en naar de Waterkant om wat te eten en drinken.
De dag erna om 06:45 beginnen. Ik kreeg te horen dat ik de vorige dag al hard had gewerkt, wat ik zelf wel mee vond vallen. Om 7 uur ben ik bij de overdracht van de nacht naar de morgen gaan zitten. Om half 9 klaar, hierna ben ik medicatie uit gaan delen, wat me al iets gemakkelijker af ging. Om 9 uur zou ik met een patiënt naar het ziekenhuis gaan om een CT-scan te laten maken. Alle details laat ik even achterwegen. Het komt er uiteindelijk op neer dat we om 2 uur 's middags terug waren zonder dat er überhaupt foto's of een scan is gemaakt. 's Avonds hebben we met de huisgenoten bij Zus en Zo gegeten. En heb ik mijn eerste McFlurry M&M met chocoladesaus gehaald!
Nu had ik twee dagen vrij en weinig uitgevoerd. Wat voor school gedaan, naar de winkel geweest, skypen en mijn hangmat bezig gehouden.
De volgende dag heb ik om de minuut mijn mailbox ververst. Ik Tom geïnformeerd of hij mijn mail in de gaten wilden houden na 7 uur, aangezien ik geen wifi op stage had en ik om 06:45 moest beginnen. 6:30 belt Tom mij op 'Proficiat, je bent aangenomen!'. Ik snapte er niets van, want op mijn telefoon had ik nog steeds geen mail binnen. Stond de mail blijkbaar al een half uur bij ongewenste!! Maar ik ben dus aangenomen in Tilburg voor duaal studeren!!! Yeaaaahhahoiahoahahaocmoafuao.
Op stage aangekomen, heb ik mij bezig kunnen houden met van alles en nog wat. Er zou een nieuwe opname komen, hier werd gevraagd of ik hier bij wou zijn. Ja leuk, kan ik gelijk mee kijken enz. De betreffende vrouw kon ik onder bij de receptie ophalen. Op de afdeling kreeg ik uitleg over een klapper waar de verpleegkundige anamnese, verzekeringsgegevens en keukenformulieren inzaten. Deze moest ik maar even gaan vragen.. 'Uhm oké'. Dus ik begon fijn aan de vragen. Ik kreeg ontzettend slecht antwoord, kon haar amper verstaan en wanneer de verpleegkundige binnen kwam lopen, deed ze heel normaal. Dus wanneer ze de vraag stelde hoelang ik hier als verpleegkundige al was, heb ik ook heel eerlijk antwoord gegeven. 'Nou vandaag is mijn derde dag als stagiaire, ik zit pas op de helft van mijn opleiding.. Ik kom zo terug, om de controles bij u uit te voeren'. Hier schrok ze een beetje van, maarja met mij moest ze het maar doen. Hierna nog het een en ander kunnen doen en naar huis.
Thuisgekomen, was het idee was om vanavond naar de bioscoop te gaan, Jungle Book. Ja ik ga mee!. De stoelen bij de bios kon je bewegen en dus ook in lig stand zetten. En dan zijn we alweer bij vandaag aangekomen! Net te horen gekregen dat er kaartjes zijn besteld voor Rowwen hezé! Vanavond hebben we een afscheidsfeestje en morgen weer stage!

Wow, bijna twee weken in Suriname. Mijn volgend verslag wordt niet zo lang!
Groetjes!

  • 23 April 2016 - 19:01

    Chrisrie:

    Ha Kareltje,
    Net het hele verhaal aan pap voorgelezen, een heel epistel,maar wel leuk om te horen hoe het gaat en wat je allemaal meemaakt.
    zijn inmiddels de rode plekken (verbranden) al bruin geworden.

    Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal.

    Ben benieuwdwat je voor ons in petto hebt.
    Geniet maar lekker.
    Tot horens
    Xxxx Mam en Pap

  • 23 April 2016 - 19:06

    Doord:

    Ha Carly,

    Proficiat met je toelating in Tilburg!!!!
    En wat een leuke reis hebben jullie gemaakt. Je zult wel een lekker zacht velletje hebben van al die modder!
    Wat raar dat ze daar allemaal Nederlandse plaatsnamen hebben zeg.
    Niet te hard werken en heel veel genieten.

    Groetjes, Door en Peter

  • 25 April 2016 - 12:01

    Hermien:

    Hee Carly

    Leuk om alles op papier te zien staan. Ik hoor via Tom en skype ook al van alles, maar altijd leuk om het op deze manier weer te beleven. Ik zie ook een paar herkenningspunten voor Peter: klein stukje geschiedenis over Groningen en ook in Suriname hebben ze hoge bloeddruk haha.

    Inderdaad heel lastig om de namen daar voor te lezen denk ik. Heel wat anders dan namen als:
    Kees de Klijn, Ruud Korsten of Tom Lenders hihi.
    Daar kun je tenminste wat mee.

    Ook kei tof dat je bent aangenomen in Tilburg. Tom nog een stageplek en dan kunnen de verhuisplannen gaan beginnen. Jij op afstand en wij een stukje dichterbij.

    Carly heel veel plezier en succes nog verder en tot het volgende verslag of tot de volgende skype.

    Groeten van Hermien

  • 28 April 2016 - 14:09

    Trudy:

    Hey Kareltje.

    Wat een verhaal. Dus als ze jou voortaan iets vragen......altijd ja zeggen hihi.
    Als ik lees hoe vaak jij per dag warm eet, vraag ik me af hoe jij dat allemaal naar binnen krijgt. Maar zo te lezen wel gruwelijk lekker allemaal.
    Dus ik zou zeggen. Ga zo lekker door met genieten en indrukken opdoen.
    Tot je volgend spannend verhaal.

    Groetjes uut Rooy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Carly

Welkom op mijn profiel. Vanaf april ga ik 4 maanden stage lopen en reizen in Suriname. Veel lees plezier, Groetjes

Actief sinds 08 Maart 2016
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 8187

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 12 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: