De eerste maand zit er al op! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu De eerste maand zit er al op! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit er al op!

Door: Carly

Blijf op de hoogte en volg Carly

11 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Reisverslag 3

Wauw vandaag is het precies één maand geleden dat het avontuur hier in Suriname is begonnen. Wat vliegt de tijd. Ondertussen heb ik helaas van een aantal mensen al afscheid moeten nemen, maar ook heb ik weer nieuwe mensen ontmoet! Het is komen en gaan op dit moment.

Oké, waar te beginnen. Ik ben hier gekomen voor stage, dus beginnen we hier maar mee. Ondertussen zit ik al in mijn 4de stageweek. Volgende week heb ik al 20 stage dagen erop zitten, wat betekend dat ik op de helft ben! Ik ben in een leuk en gezellig team terecht gekomen. Ik mag ontzettend veel doen en ze laten me erg vrij. Ik krijg wel vaak te horen dat ik even mag gaan rusten. Deels is het super fijn om een lagere werkdruk te ervaren, het geeft je meer rust en hierdoor worden taken beter uitgevoerd. En alles wat die dag gedaan moet worden, wordt gedaan. Tevens vind ik het wel lastig dat ik mijn rust moet nemen, terwijl ik weet dat ik alvast vooruit kan werken en taken voor morgen af kan krijgen. Nee, ga maar in de zusterpost zitten, morgen is een nieuwe dag en we hebben nu alles af. De uitspraak 'even hoor' is magisch. Iedereen zegt het hier. Wanneer je bezig bent en er wordt iets aan je gevraagd, dan zeg je 'even hoor', wat betekend dat ik vandaag nog wel bij je terug kom. Vaak nemen mensen daar genoegen mee en je hoort ze niet zoals in Nederland nog heel de dag aan je kop zeuren totdat je het uitgevoerd hebt. Het kan zijn dat mensen het nog een keer vragen, als je dan tijd hebt, doe je het. De patiënten hier zijn erg beleefd, gastvriendelijk en zorgzaam. Er is een mevrouw al twee weken bij ons, zij heeft mij alle tips over eten, gewoontes en activiteiten mee gegeven. Een andere patiënt heeft heel veel lekkernijen op haar kamer liggen, en je kunt die deur niet uit voordat je wat gegeten hebt. Zo heb ik daar voor het eerste Papaya, Manja en Sukuu Finga Bakuba gegeten. Ook is er vaker taart/cake op de afdeling, dit geven mensen als bedankje als ze de afdeling weer verlaten. En afgelopen zondag was het Moederdag, zodoende kregen we chocolaatjes van een patiënt. De hulpmiddelen die aanwezig zijn, zijn beperkt. Zo moeten patiënten hun eigen inco materiaal en doekjes meenemen, sommige controles worden minder uitgevoerd omdat het anders te duur is, wonden worden op hele andere manieren behandeld (ik zal niet op de behandeling hiervan in gaan) en er wordt bijna niets gedesinfecteerd. Maar buiten dat, is het een erg leuke en leerzame stage! Ik moet zelf goed op mijn hygiëne letten en leer nu op een creatieve manier te werken. Ook krijg ik op stage vaker eten. Vaak heb ik geen idee wat ik allemaal eet, maar tot nu toe heb ik erg lekker gegeten!

Over alles buiten stage! Ik ben ondertussen op dolfijnentour geweest. Hier een aantal dolfijnen gespot. Op wonderbaarlijke wijze is het toch gelukt om een aantal mooie foto's te maken! Tijdens de boottocht wijn gedronken, bananenchips, kaasstengels en cassavechips gegeten. Een tussenstop gemaakt bij een oude plantage. 'Rust en werk'. Dit is ondertussen een dorpje geworden van ongeveer 400 inwoners. Hier kregen we een aantal Surinaamse snacks (loempia, bakabana, phalauri) Na wat foto's maken en rond lopen zijn we weer de boot op gegaan. De dag erna hebben we Kingsday gevierd. Ja, dit werd op een zaterdag gehouden, aangezien er op zaterdag en zondag meer mensen vrij zijn dan doordeweeks. Met een aantal gezellige meiden zijn we uit eten geweest. De ober kwam naar ons toe met de mededeling dat we allemaal een gratis cocktail kregen van een twee Colombiaanse mannen aan tafel 15! Ook heb ik mijn eerste salsales gehad in Havana. Wanneer er iemand je vraagt om te dansen, mag je blijkbaar niet weigeren. Nou, wij fijn vanaf een afstand kijken hoe goed zij kunnen dansen, WAUW. En natuurlijk stapte er een man op mij af, of ik mee wilde dansen. Ik stotterend vertellen dat ik geen salsa kan, en in mijn achterhoofd houden dat ik het niet kon weigeren. Uiteindelijk meegegaan. Deze man heeft mij 3 dansen geleerd, Salsa, Merengui en Bachata. Erg leuk gedanst. Ondertussen zijn we al bij verschillende feesten/clubs geweest, Bevrijdingsdag, Tequila en Havana. Ook ben ik met Tessa naar de bioscoop geweest, Mothersday. Erg leuke film en zo'n fijne bioscoop. Je kunt hier de stoelen op lig stand zetten! Ook heb ik mijn eerste jurkje gekocht!
De laatste weken hebben we erg veel regen! De grote regentijd is echt aangebroken.. Het kan gerust een gehele dag non-stop regenen. Dan staan alle straten blank en lopen huizen onder, maar iedereen rijdt er gewoon door heen. En het blijft rond de 27/30 graden, heerlijk! Voor komend weekend staat er weer een trip geboekt. Op naar een twee-daagse trip Galibi, wat bekend staat om de zeeschildpadden. Schilpadden komen bij vloed bijeen om hun eieren op het strand te leggen. Hier overnachten we en dan gaan we de dag erna naar Frans Guyana. Het weekend erop ga ik onwijs sportief zijn. Ik sta ingeschreven voor Springbreak met het thema Expeditie Robbinson. En de week erop staan papa en mama al op Zanderij vliegveld Paramaribo! Ook hier is de eerste trips al voor geboekt en heb ik een aantal leuke activiteiten op de planning staan, bereid je maar voor!

Maand 1 zit er op, nog 3 te gaan! Natuurlijk mis ik thuis, maar voor nu geniet ik hier nog 'extra' lekker en dan gaat het Nederlandse leventje weer beginnen met een Surinaams tintje!

Groetjes,

  • 12 Mei 2016 - 22:27

    Christie En Kees:

    Ha Kareltje,

    Wat is het weer leuk om je verslagen te lezen, wat je allemaal mee maakt kunnen we nu nog rustig nalezen. Je vertelt het ons wel via skype, maar nu kunnen we het rustig nalezen. Alle activiteiten en uitjes die je mee maakt. Gaaf die dolfijnen zo dicht bij, ik hoop dat ik dat ook nog eens mag zien.
    En dan nu de reuze schildpadden. Super gaaf.
    Ik ben blij dat je stage en je verblijf goed bevalt en dat je nieuwe vrienden maakt en leert kennen.
    Zelfs het dansen leer je nu. Misschien ook nog wel een foxtrotje, dan kun je met Pap dansen.

    Binnenkort mogen wij dit ook allemaal beleven samen met jou. Kijk er steeds meer naar uit.

    Geniet nog maar lekker en doe het maar lekker rustig aan.

    Liefs Mam
    XXXXX


  • 12 Mei 2016 - 23:02

    Kees De Klijn:

    He witte ,

    ik hoor dat alles volgens plan verloopt en dat je de Surinaamse mentaliteit aan het overnemen bent.
    Je hebt groot gelijk het word hier steeds gekker en drukker dus geniet nog maar even van de rust en
    wijze mensen daar.
    Wij krijgen steeds meer zin om te komen en kijken wat je voor ons in petto hebt.
    We zien elkaar al over 2 weken maar let op die tijd is ook weer zo voorbij.

    Groetjes uit een warm Limland en tot over 2 weken.

    Liefs Pap.

    xxx

  • 23 Mei 2016 - 22:54

    Hermien:

    Hee Carly
    Beetje laat, maar ik heb jouw verslag weer gelezen. Altijd leuk om te zien wat je allemaal doet.
    Zo te lezen geniet je van alles en nog wat en dat is ook de bedoeling.
    Niet alleen genieten van het land, de stage en de mensen daar, maar ook van al het lekkers wat je binnen krijgt. Ik is wel het woord "dipsaus" , dat kennen ze daar vast niet.

    Hier was het vandaag ook "regenseizoen", maar op het einde van de week wordt het weer beter.
    Dan zijn jouw ouders al bij jou en kunnen jullie samen genieten van al het moois daar.

    Hier verder alles oke, geniet nog lekker verder en binnenkort even skypen.
    Wil weer eens jouw toetje zien, haha,

    Liefs uit Meerlo,
    Hermien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Carly

Welkom op mijn profiel. Vanaf april ga ik 4 maanden stage lopen en reizen in Suriname. Veel lees plezier, Groetjes

Actief sinds 08 Maart 2016
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 8186

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 12 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: