Mi misi Yu - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu Mi misi Yu - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu

Mi misi Yu

Blijf op de hoogte en volg Carly

05 Augustus 2016 | Suriname, Paramaribo

Dit is mijn laatste reisverslag die ik type over Suriname. Momenteel zit ik al thuis aan de keukentafel! Wat is het snel gegaan!! Maar nog even terug in de tijd om mijn laatste belevenissen op te schrijven!
Zoals gezegd mocht ik een dag meelopen op de OK. Daar aangekomen werd ik ingedeeld bij verschillende operaties. Allereerst werd er een galblaas verwijderd onder het genot van Soul muziek uit de jaren 80 die de dokter bij elke operatie opzet. Super interessant om te zien hoe de operatie gaat dmv een kijkoperatie. Hierna heb ik twee keer een keizersnee gezien! Wauw onwijs bizar. Heel mooi hoe het kindje geboren wordt en voor het eerst huilt. Wel met verbazing gekeken hoe een keizersnee uitgevoerd werd en heel de operatie binnen 30 minuten gedaan was! Vervolgens een baarmoeder verwijderen, hernia en een anale fistel. Ik heb een ontzettende leerzame en leuke dag gehad. Zoveel informatie en beelden ontvangen! Ik heb nog een klein afscheid op stage gehad, waar ik wat lekkers heb gebakken en van lieve mensen afscheid heb genomen. Vanaf nu was mijn vakantie begonnen!
Na een aantal spannende dagen in de hoop dat Tom nog naar Suriname zou komen, in verband met een gescheurde kuitspier, en wederom van lieve mensen afscheid heb moeten nemen stond Tom eindelijk met krukken op het vliegveld Zanderij, Paramaribo!!! Nu kon ik mijn opgebouwde leventje aan Tom laten zien en van mijn laatste weken genieten en helaas ook afscheid nemen.
De eerste dagen stond in het teken van rustig aan doen en veel eten! (eten staat eigenlijk altijd bovenaan haha) Lekker naar het zwembad om een mooi bruin kleurtje te krijgen, aangezien Tom zo wit was dat hij licht in het donker gaf. De bioscoop bezocht, aan de Waterkant gezeten en door het centrum/onafhankelijkheidsplein/palmentuin gewandeld. Dinsdag zijn we naar de plantage Peperpot gefietst, waar we onderweg doodskopaapjes hebben gespot! Na de vraag die met een mooi Surinaams accent gesteld werd:'Wilt u een boot hebben', zijn we lekker gaan eten en hebben we onze eerste uitstapjes geboekt! Donderdagochtend hadden we een helikoptervlucht boven Paramaribo en in de middag dolfijnen spotten, wat zeeeeeer goed is gelukt, en richting Braamspunt om schildpadden te zien. Met onze anti-muggen outfit zijn we op Braamspunt aangekomen. Hier hebben we kleine schildpadjes naar de zee zien gaan, maar helaas geen grote schildpadden gezien. Tom heeft ook kennis gemaakt met de regenbuien. Alles stond binnen een aantal minuten blank en de Ark van Noah kon weer in aantocht komen. In het weekend zijn we op trip gegaan met BusiWagi, waar we met een jeep door de jungle zijn gaan crossen. Ook hier weer het een en ander mee gemaakt. Ontzettend gaaf om met een jeep over bomen te rijden en door waterplassen te scheuren. Ook een lekke band voor elkaar gekregen en zelfs vast gezeten. Na een dag Fort Zeelandia te hebben bezocht, stond Boto Pasi, Boven Suriname op de planning. Met een bus werden we opgehaald, onderweg werden er pakketjes opgehaald langs de weg met de benodigde boodschappen. Er werden een aantal lifters mee genomen. Druk kwebbelende Surinaamse vrouwen. Aangekomen bij Atjoni, een botenopstapplaats, hier hebben we 2 uur gewacht. Na een 3 uur durende tocht in de zon over de Boven Suriname Rivier, naast allemaal traditionele dorpjes zijn we aangekomen bij Boto Pasi. Nadat onze hangmattenplek gereed is gemaakt, hebben we in de stroomversnelling gezwommen. Door de sterke stroming hebben we niet echt kunnen zwemmen, we bleven vooral op één plek hangen haha! Ook hebben we kennis gemaakt met een aantal vogelspinnen, Tarantula. Na een gezellige avond, zijn we heerlijk onze hangmat in gevlogen. De volgende dag zijn we actief gestart aan een jungletocht. We waren net 10 minuten onderweg, totdat we er een boom ons pad kruiste en we hier helaas niet om heen konden. Tijdens de terugweg hoorde we de regen aankomen en zijn we snel maar toch zeiknat weer bij het complex beland. Tegen de avond hebben we twee verschillende 'Marron'dorpjes bezocht. Dit zijn nakomelingen van slaven die toentertijd uit de plantages zijn gevlucht richting het binnenland. In de avond nog naar de sterren gekeken en de volgende morgen weer vertrokken richting Paramaribo. We zaten met 9personen inclusief bagage en een vogel in een 7persoons auto die maar 1 raam open kon en geen airco had, terug gereden naar Paramaribo, wat 3 uur duurden!
Het laatste weekend was aangebroken en een trip richting Brownsberg en Berg en Dal stond op de planning. Wat een mooi weekend was dat. Met de jeep zijn we gestopt bij de Mazaronival, waar we naar een waterval van 32m zijn gelopen. Hier in een natuurlijke jacuzzi te hebben gezeten, zijn we door naar de top gereden. Tijdens deze trip hebben we een hoop vogels gezien, zijde aapjes en slingerapen. In de avond hebben we opnieuw een trip gedaan, waar Tom een Kaaiman heeft gespot en Stevo deze heeft gevangen. Na snel een foto te hebben genomen, weer verder op zoek gegaan. Helaas geen katachtige gevonden, maar wel schildpadjes, kikkers en een hoop geluiden gehoord. We hebben de nacht doorgebracht op de Mazaronitop in onze hangmat. In de ochtend wakker geworden van de brulapen. Deze dag stond de Kabelbaan op de planning, helaas was deze volgeboekt dus gingen we naar een natuurpark, de dag erna stond de kabelbaan ingepland. In het natuurpark van alles gezien, ook heeft Tom daar een vriendinnetje voor even gevonden. Een grote slingeraap die Tom een aai over zijn hoofd gaf, in ruil daarvoor moest Tom dan op haar rug krabben. De volgende dag hebben we een heerlijke dag gehad op het strand van Berg en Dal. Waar we gehangmateerd hebben, gezwommen en een kabelbaan tocht hebben overleefd! Ontzettend gaaf om door de jungle en over de rivier te 'vliegen'. In de avond helaas Part 1 koffer inpakken gedaan. En dinsdagochtend de laatste keer door Paramaribo gelopen en Part 2 ingepakt. Al de spullen die nier meer in mijn koffer paste, heb ik aan een hele lieve vrouw gegeven. Ik ben vast het een en ander vergeten te vertellen maar het komt neer op een geslaagde en actieve vakantie ondanks alles.
Na 4 maanden helaas afscheid moeten nemen van deze geweldige tijd. Ik heb echt super veel gelachen, geleerd, 'rustiger aan gedaan', lieve mensen ontmoet, verwonderd, een mooie ervaring opgedaan en 6 kilo er aan gegeten. Na een lief en verrassend onthaal op Schiphol, weer 'veilig' thuis in het bewolkte, regenachtige en koude Nederland...! (Eindelijk kan ik de mensen die ik gemist heb weer zien) Ai, SU ik blijf aan je denken!!
De mensen die me aan me gedacht hebben, lieve berichtjes hebben gestuurd en mij gevolgd hebben, wil ik bedanken. Zoals ik in het begin aangaf is dit mijn laatste reisverslag van Suriname. Nu op naar andere landen om daar mooie ervaringen op te doen!

Mi lobi yu en misi yu
Bigi Brasa,

  • 05 Augustus 2016 - 09:31

    Christie De Klijn:

    Lief Kareltje
    Fijn dat je zoooon gave stage en tijd in Su hebt gehad.
    Eindelijk konden we je in onze armen weer sluiten,
    maar het is ook weer fijn om je veilig thuis te hebben.
    Geniet nog maar even na voordat je weer aan je volgende uitdaging begint.

    Xxxx
    Pap en Mam

  • 05 Augustus 2016 - 10:29

    Alice De Klijn:

    Fijn dat je het zo goed hebt gehad. Zoveel geleerd en meegemaakt. Daar kan je nog vaak aan terug denken en dat neemt niemand je af. En nu lekker even rustig aan en dan op naar het volgende avontuur samen met Tom. Groetjes: Alice

  • 09 Augustus 2016 - 23:21

    Trudy:

    YEAHHH je bent weer thuis.
    We hebben al alles van je gehoord.
    Welkom thuis meid.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Carly

Welkom op mijn profiel. Vanaf april ga ik 4 maanden stage lopen en reizen in Suriname. Veel lees plezier, Groetjes

Actief sinds 08 Maart 2016
Verslag gelezen: 1783
Totaal aantal bezoekers 8182

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 12 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: