Het einde inzicht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu Het einde inzicht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carly Klijn - WaarBenJij.nu

Het einde inzicht

Blijf op de hoogte en volg Carly

11 Juli 2016 | Suriname, Paramaribo

Dit is een van mijn laatste reisverslagen die ik in SU ga schrijven.. Heel vreemd om nu al met mijn eigen vertrek bezig te zijn. Maar eerst nog een aantal mooie belevenissen:
Aangezien ik al veel stagedagen er op had zitten, kreeg ik nu eventjes 12 dagen vrij! Samen met Tessa en haar Mama ben ik veel op stap geweest. Zo zijn we naar Plantage Peperpot gefietst. Waar ze vroeger onder andere koffie en suiker hebben geteeld. Er zijn nog een aantal gebouwen aanwezig zoals arbeiderswoningen, een directeurswoning en een koffieloods. Daarnaast kun je door het natuurpark fietsen waar veel planten en dieren te zien zijn. De hele weg scheen heerlijk de zon, dus met goede moed zijn we door het park gaan fietsen. En ja hoor, we konden net een paar aapjes zien voordat er een enorme regenbui over ons heen kwam. Zeiknat... maar oké toch maar doorfietsen! Heel de weg alleen nog maar regendruppels en modder gezien! Als troost zijn we lekker gaan lunchen en uiteindelijk scheen de zon weer! In de avond nog een mooi feestje gevierd in Havana en de volgende ochtend op weg naar Voltzberg... Allereerst 5 uur rijden over een bauxietweg en hierna nog 3 uur met een bootje.. Natuurlijk hebben we heel de zingende busrit zon gehad. En op het moment dat we moesten gaan varen, begaf de motor het en kregen we ook nog een regenbui over ons heen! De drie uur durende tocht, in de kou en het donker hebben we ons vermaakt met het spelletje 30 Seconds. Wauw wat heb ik gelachen, thanks "mama" (van Tessa), Tessa en Britt natuurlijk ook!

Aangekomen op Raleighvallen, waar we gingen overnachten! Onze hangmatten opgehangen in het donker, nog geen idee hoe de plek er uit zag. Hierna eten, kletsen en redelijk op tijd naar bed, aangezien we de volgende morgen de Voltzberg gingen beklimmen! Heel de nacht heb ik het koud gehad en niet veel geslapen..maar wakker geworden aan de rivier met een prachtig uitzicht en leuke mensen om mij heen maakte mijn humeur alweer goed! Na een lekker ontbijt, op naar de berg! Eerst 3uur lopen door de Jungle en dan nog een half uur de berg op klimmen! Wauw wat een heftige klim! Maar het uitzicht is absoluut de moeite waard! Na een half uur genieten, weer 3.5 uur terug klimmen/lopen. Gelukkig is er aan het einde van de trip een waterval waar we lekker konden afkoelen en ons zweet konden deponeren! Bij terugkomst hebben we aapjes bananen kunnen geven, hebben we nog een vogelspin gespot en een vleermuis op onze klamboe gehad.. De volgende dag stond er een rustige dag ingepland. Allereerst een lekker ontbijt gehad. We zijn hierna door een tocht in de jungle naar een waterval, de Moederval, toegelopen. Erg mooi om te zien! Terug op het 'kampterrein', zijn we gaan zonnen. Ook heb ik een cursus piranha vangen gehad, wel beet maar helaas niet binnen kunnen halen. Nadat er drie piranha's gevangen zijn, heb ik geholpen om deze schoon te maken. Met een mes de schubben er af halen en de vis van binnen schoonmaken. Er zou piranhasoep van gemaakt worden. Ook kwamen vandaag de aapjes weer even kijken. In de avond henna laten zetten, gezellig gekletst en een waanzinnige ervaring opgedaan door 4 uur lang naar de sterren te kijken en op de achtergrond het water te horen! Wat onwijs mooi is dat hier, zo heb ik Mars, Jupiter, de melkweg, 17 vallen de sterren en de verplaatsing van sterren gezien!! De volgende morgen zijn we weer richting Paramaribo vertrokken!

Helaas ging Tessa het mooie SU verlaten, dus zijn we nog lekker gaan uit eten. Britt en ik hebben ons laten verwennen in de Hamam, waar je 'a whole body' massage krijgt! "Nee, geen happy ending!" Vrijdag 1 juli staat bekend om de afschaffing van de slavernij, Keti Koti. Dit feestje hebben we mee mogen maken. Waar gezellige muziek was, veel eetkraampjes en Surinamers in mooie kleren! Die zondag heb ik met Anna, Saskia en haar opa en oma een dienst in de grote kathedraal bijgewoond! Dit is de grootste kerk geheel van hout van het Caribische gebied. Afgelopen zaterdag heeft hoogtepunten maar ook zeker dieptepunten gekend! We zouden een helikoptervlucht gaan maken, super gaaf! Allereerst door een miscommunicatie veel te laat opgehaald. Daarnaast hadden we euro's nodig. MAAR deze zijn helaas moeilijk te krijgen in Suriname. Op naar de bank, nee niet mogelijk met een gewone bankpas en SRD's wisselen ook niet, gelukkig had ik thuis een creditcard liggen, snel naar huis en vervolgens weer met goede moed in de rij aansluiten. "Heeft u uw paspoort mee, uhm nee". WEER terug om mijn paspoort te halen. Ben ik eindelijk aan de beurt, gaat de printer kapot!!! Weer een tijd later, kreeg ik eindelijk de euro's. Ook nog een hoop geld kwijt aan het verkrijgen van euro's doordat ze om een of andere reden eerst naar dollars moeten wisselen.. Maar nu toch, 2uur later dan gepland, op naar de helikopter. Met z'n drieën zaten we in de helikopter, boven Paramaribo! Echt super gaaf om mee te maken! Als afsluiter lekker gegeten bij de MC Donalds en de volgende dag stond mijn laatste dag op stage ingepland. Ook heb ik kunnen regelen dat ik dinsdag een dagje mee mag kijken op de OK! En mijn eerste kookcursus zit er ook al op! Roti met kerrie kip, bakabana en pom!
De regentijd is aan zijn einde gekomen, wat betekend dat het nu warmer is en natuurlijk minder regen! Hoog tijd om mijn huid weer even bij te bruinen! De laatste weken gaan nu zo snel, ik blijf hier nog even genieten en dan ben ik alweer thuis! Helaas heb ik niet al mijn ervaringen en belevenissen kunnen beschrijven, maar deze hoor je vanzelf wel!

Dikke Brasa,
Carly

  • 11 Juli 2016 - 21:17

    Kees De Klijn:

    Hé meid weer een super verslag.
    Probeer nog te genieten van je laatste dagen in SU dan heb je schitterende herinneringen hieraan.
    Aan de andere kant ben ik weer blij als je weer in Meterik bent.
    Groeten vanuit een redelijk zonnig Limland en tot over een maand

    Pap en Mam.

  • 11 Juli 2016 - 22:10

    Mam:

    Ha Kareltje

    Wat een gave trips weer en lekker genoten van het mooie SU en iedereen om je heen.
    Geniet nog van de laatste weken.

    En dan komen we je weer verwelkomen in ons dan ook (hopenlijk) zonnige landje.

    xxx
    mam en pap

  • 11 Juli 2016 - 22:39

    Door:

    Ha Carly,

    Wat een belevenissen allemaal en wat een mooie foto's. En dan nu al toe aan je laatste stagedag. Wat is dat snel gegaan zeg! Geniet nog van je laatste weken en zorg dat je een lekker kleurtje krijgt.

    Lieve groetjes,

    Door

  • 11 Juli 2016 - 23:20

    Trudy:

    Wauw Carly, wat een verhalen weer. Jij komt straks als een gespierde bodybuilder naar huis. Piranhas vangen en schoonmaken. Dit had ik van jou dus echt niet verwacht. Geniet nog van je laatste dagen in Suriname. Wat gaat de tijd toch snel. Nog effe en je bent weer terug .
    Nog heel veel plezier daar en we zien elkaar binnenkort weer.
    Groetjes Ruud en Trudy xx

  • 12 Juli 2016 - 00:00

    Hermien Lenders:

    Ha Carly

    Leuk om alles weer te lezen,tussendoor hoor ik al het een en het ander, maar nu heb ik alles op een rijtje.
    De laatste loodjes komen eraan, maar die kun je hopelijk snel delen met Tom.
    Nog heel even en dan zien we elkaar weer. Heel veel plezier nog en tot gauw.

    groetjes Hermien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Carly

Welkom op mijn profiel. Vanaf april ga ik 4 maanden stage lopen en reizen in Suriname. Veel lees plezier, Groetjes

Actief sinds 08 Maart 2016
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8163

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 12 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: